Nätverkande och kunskapsdelning – med fokus på affärsnytta
Kunskapsdelning sker på många sätt. Det som vi i Skogens Kraft har jobbat för är nätverkande och kunskapsdelning på företagarnas villkor, med fokus på affärsnytta och inte efter en av projektet utarbetad modell. Det har varit viktigt att möta företagarnas behov och ge dem möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter. Att på olika sätt möjliggöra relevanta möten mellan människor.
Skogens Kraft har under projekttiden kontinuerligt arbetat med att skapa olika arenor för nätverkande – såväl fysiska som digitala. Strategin för ett dynamiskt nätverkande var att vid alla tillfällen när företagarna träffas ge möjligheter till ett meningsfullt och affärsutvecklande utbyte.
Vi har tagit tillvara på varje tillfälle där företagarna hade möjlighet att presentera sig för varandra – oavsett om mötet var fysiskt eller digitalt. En annan insats som stärkte nätverkandet var att alla aktiviteter genomfördes hos något av företagen. Så även om mötet handlade om något annat så kom företagen och företagarna närmare varandra.
Då projektet hela tiden har skapat ytor för att företagare ska hitta varandra och lära känna varandra har nya samarbeten bildats, som lett till affärer. Flera goda exempel på det finns och redovisas under avsnittet Affärsnytta. Alla företag som varit kopplade till Skogens Kraft har på olika sätt marknadsfört sin plats, sin produkt och sig själva. Erfarenhetsutbyte och kunskapsdelning har därför fungerat bra, även mellan företagare inom helt olika verksamhetsområden.
Effekter:
- Företagarna har fått inspiration och kunskap till sin egen fortsatta affärsutveckling.
- Företagarna har breddat sitt nätverk och identifierat potentiella samarbetspartners bland flera olika verksamhetsinriktningar.
- Nya produkter, tjänster och affärssamarbeten har skapats.